Εκτύπωση

Συνέντευξη σε μαθητές

on . Posted in ΑΠΟΨΕΙΣ - ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Οι μαθητές που συμμετέχουν αυτήν την χρονιά (2014-15) στο πρόγραμμα "ΕΦΗΒΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ" πήραν συνεντεύξεις από καθηγητές, όχι για τον κινηματογράφο, αλλά για γενικότερα θέματα εκπαίδευσης.

Εδώ βρίσκονται οι προσωπικές μου απαντήσεις. Δημοσιεύονται κύρίως για την διευκόλυνση της εργασίας που ελπίζουμε να δημοσιεύσουμε σύντομα ολοκληρωμένη.

 

 

ΕΦΗΒΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2014-15

1Ο ΕΠΑΛ ΞΑΝΘΗΣ

(Απαντήσεις που δόθηκαν σε συνέντευξη που ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες μαθητές.)

1. Πώς ονομάζεστε και τι μάθημα κάνετε;

Ονομάζομαι Γιάννης Κουτίδης και διδάσκω μαθηματικά.

2. Πότε πήρατε την απόφαση να ασχοληθείτε με την εκπαίδευση.

Από την εφηβική ηλικία είχα επιθυμία να μεταδίδω συστηματικά γνώσεις σε ομάδες παιδιών. Κατά την διάρκεια της σχολικής μου ζωής κατάλαβα πόσο δύσκολο είναι να είσαι υπεύθυνος δάσκαλος και είπα «θα κάνω οποιαδήποτε άλλη δουλειά εκτός του δασκάλου». Την τελική απόφαση να ασχοληθώ με την εκπαίδευση την πήρα όταν ήρθα σε επαφή με την επιστήμη και κατάλαβα πόσο σημαντικό είναι να διδάσκεις και να διαπαιδαγωγείς,.

3. Τι πιστεύετε για την σημερινή εκπαίδευση;

Οι συνεχείς αλλαγές, συνήθως προς το χειρότερο, που συμβαίνουν σε όλους του τομείς της χώρας είναι ένα γεγονός που επηρεάζει άμεσα και την εκπαίδευση. Είτε γιατί οι μαθητές και οι καθηγητές νιώθουν την πίεση και την αβεβαιότητα από το κοινωνικό τους περιβάλλον, είτε γιατί η ίδια η εκπαίδευση υποφέρει από την έλλειψη ξεκάθαρου σχεδίου. Πρέπει όλοι να αυξήσουμε τις αντοχές μας, την προσαρμοστικότητά μας και την ευρύτητα του πνεύματός μας ώστε να μείνουμε σε ένα στενό μονοπάτι που μπορεί να μας οδηγήσει ψηλότερα.

4. Τι γνώμη έχετε για την σημερινή νεολαία.

Κάθε γενιά είναι κρίσιμη μέσα στην ιστορία. Φυσικά, έχουμε και κάποια χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την νεολαία σε σχέση με άλλα χρόνια. Σήμερα, το δυσκολότερο που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νέοι είναι η εργασιακή αβεβαιότητα. Και δεν σταματάει εκεί. Ακολουθούν οι μειωμένες ελπίδες να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους, να ζήσουν τον έρωτά τους, να ενσωματωθούν στον κόσμο.

Διακρίνω και κάτι άλλο που δεν βοηθάει να διορθωθεί η κατάσταση. Την υποβάθμιση του ρόλου της μόρφωσης. Κυρίαρχη σκέψη μας είναι πόσα είναι τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους και όχι πως θα συνειδητοποιήσει ο μαθητής ότι η κοινωνία μας προχωράει μόνο όταν όλοι μαζί φροντίζουμε γι’ αυτό.

5. Στα μαθητικά σας χρόνια ήσασταν καλός μαθητής;

Ήμουν κάθε χρόνο και καλύτερος και αυτό είναι και το μήνυμα: Μην κοιτάς που βρίσκεσαι, αλλά για που πηγαίνεις. Προσπαθούσα να μάθω και όχι να αποστηθίσω. Πιο συγκεκριμένα, βαθμολογικά, άρχισα από 14,5 και τέλειωσα με 18,6.

6. Θεωρείτε τον εαυτό σας αυστηρό ή χαλαρό καθηγητή;

Δεν με απασχολεί πλέον αυτό το ερώτημα. Έχουμε μια απαιτητική και δύσκολη συνεργασία να πραγματοποιήσουμε. Πρέπει να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις σαν να καιγόταν το σπίτι μας. Από την μεριά μου, εξηγούμαι από την αρχή για το τι πρέπει να περιμένουν οι μαθητές μου και τι περιμένω εγώ από αυτούς. Έπειτα προσπαθώ να κρατήσω την συμφωνία μας. Αν πάει να χαλάσει η πορεία μας, γίνομαι αυστηρός. Αν χρειαστεί κάποιος μαθητής κάτι από μένα, θα κάνω κάτι περισσότερο από όσα περιμένει. Την πρώτη ημέρα που γνωριζόμαστε τους δίνω το κινητό μου τηλέφωνο και φαντάζεστε την έκπληξή τους.

7. Πώς θα χαρακτηρίζατε το συγκεκριμένο σχολείο;

Πολύ, μα πολύ ιδιαίτερη περίπτωση. Οι δυσκολίες του: Παιδιά με πολύ διαφορετικούς προσανατολισμούς. Μεγάλο μέρος των παιδιών είναι παλλινοστούντες, μουσουλμάνοι, παιδιά που έχουν «παραιτηθεί» από το Γενικό Λύκειο, παιδιά που βρέθηκαν νωρίς στην δουλειά και την «πιάτσα» και που ίσως εργάζονται παράλληλα με το σχολείο, με χαμηλό οικονομικό επίπεδο για φροντιστήρια, αλλά και μαθητές που έχουν υψηλές δυνατότητες.

Το πλεονέκτημά του: Τα παιδιά αυτών των κατηγοριών είναι πιο ώριμα από πολλές απόψεις. Μπορείς να τα εμπιστευτείς στις προσωπικές σου σχέσεις και δεν είναι κοινωνικά υπερόπτες και απομακρυσμένοι από τις δυσκολίες της ζωής, όπως γίνεται σε σχολειά «υψηλού επιπέδου¨. Σίγουρα θα βρεις μέσα τους μεγαλύτερη δύναμη και λαχτάρα για επιβίωση.

8. Τώρα που καταργήθηκε το καινούργιο σύστημα, πιστεύετε ότι θα υπάρξει κάποια πρόοδοςστα παιδιά;

Εφαρμόστηκε για πολύ λίγο χρόνο. Η πρόοδος εξαρτάται από τόσα πολλά πράγματα. Οι έρευνες δείχνουν ότι το κυριότερο είναι οι καλοί διδάσκοντες. Τα επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο είναι εκείνα που καταφέρνουν να εντάσσουν στο διδακτικό τους προσωπικό τους πιο ταλαντούχους. 

http://kutidis.gr/index.php/peri-ekpaideysis/apopseis-dimosieyseis/44-mono-o-daskalos-metraei

9. Πιστεύετε ότι όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση (δικαιολογήστε την απάντησή σας);

Δικαίωμα; Δεν συζητιέται. Μπορούμε να συζητήσουμε μόνο, ποιος στέκεται εμπόδιο σε αυτό το δικαίωμα. Αδαείς άνθρωποι που δεν καταλαβαίνουν ότι η παιδεία είναι η βάση για τα πάντα. Φανατικοί που πιστεύουν ότι κάποιοι π.χ. τα κορίτσια δεν χρειάζονται μόρφωση. Ανόητοι που νομίζουν ότι μπορούν να χτίσουν το ισόγειο χωρίς θεμέλια.

10. Πώς μπορούν οι καθηγητές να βοηθήσουν τα παιδιά να συμμετέχουν σε σχολικές δραστηριότητες;

Να αφιερώσουν κάποιο χρόνο πάνω σε θέματα επίκαιρα ή σε θέματα που έχουν εμπειρία, ώστε να συνεργαστούν με τους μαθητές. Δεν βρισκόμαστε στο σχολείο μόνο για να τελειώσουμε την ύλη.

11. Νομίζετε ότι το σχολείο βρίσκει τις ιδιαίτερες ικανότητες των παιδιών ώστε να μπορέσει να τις αναδείξει και να προτρέψει τα παιδιά να τις χρησιμοποιήσουν στο μέλλον;

Πολύ λιγότερο απ΄ ότι θα έπρεπε και θα μπορούσε. Βέβαια, πρόκειται για μια διαδικασία που ταιριάζει περισσότερο στις μικρότερες των 16 ηλικίες, αλλά και στο ΕΠΑΛ υπάρχουν νέες ευκαιρίες π.χ. όταν οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τις ειδικότητες.

12. Νομίζετε ότι ένας καθηγητής μπορεί να βοηθήσει εκτός εκπαιδευτικών και σε προσωπικά προβλήματα έναν μαθητή; (π.χ. Οικογενειακά θέματα του μαθητή)

Και βέβαια. Και ξέρω ότι αυτό συμβαίνει. Η σχέση μαθητή καθηγητή είναι πολύπλευρη και όχι επιφανειακή. Ο καθηγητής γνωρίζει τον μαθητή από γωνίες που ίσως και οι γονείς δεν γνωρίζουν. Ακόμη, επειδή βλέπει επανειλημμένα διαφορετικά παιδιά να περνούν από τις ίδιες καταστάσεις, έχει πλούσια εμπειρία από τα προβλήματα της εφηβικής ηλικίας. Τέλος, επειδή είναι μάλλον ένα πρόσωπο με βαρύνουσα γνώμη στους γονείς, γίνεται ένας καλός διαμεσολαβητής.

13. Πώς αντιμετωπίζετε την ενδοσχολική βία; Έχουν γίνει κάποια περιστατικά στο σχολείο;

Τα περιστατικά δεν λείπουν κάθε χρόνο. Κάποιες φορές έχουν γίνει περιστατικά πολύ έξω από τα σχολικά πλαίσια. Κατέληξαν ακόμη και σε επέμβαση της αστυνομίας και υποβολή μηνύσεων. Το πρόβλημα είναι τεράστιο. Η αντιμετώπισή του πρέπει να βρει την χρυσή τομή μεταξύ τιμωριών και κατανόησης. Πολλές φορές σκέφτομαι ότι αν κάποιος τιμωρηθεί αυστηρότατα για κάποια παραπτώματα που είχε κάνει ως μαθητής, ίσως να του αφαιρεθεί κάθε ευκαιρία να συνεχίσει την ζωή του και να γίνει καλύτερος άνθρωπος. Ενώ αν ξεπεράσει την «κρίσιμη» ηλικία θα έχει μια άλλη σταση ζωής.